כיצד נמגר את הקנאה? חלק א’

תיקון מידת הקנאה דורש עבודה פנימית וחיזוק מתמיד. מלחמה חזיתית אינה התשובה להתגברות על הקנאה, אלא עבודת מידות מתמשכת.

אמונה וביטחון: נשנן ונחדיר ללבנו את הכתוב: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת בחברתה, אפילו כמלא נימא" (יומא לח ב). הכול קצוב משמים, ודבר שאינו דרוש לנו לצורך הגשמת תפקידינו בעולם, גם אם נרדוף אחריו עד מאה ועשרים לא נשיגו!

זוהי משמעות הברכה "שעשה לי כל צרכי" – השם דואג לכל צרכינו, הגשמיים והרוחניים כאחד. את מה שאנו צריכים – קיבלנו, ומה שאין לנו – איננו צריכים. אדם שבטוח ומאמין בכך, אין בלבו שום מקום לקנאה. הוא מאמין שהכול מאתו יתברך ושאיש לא יוכל לקחת את השייך לו. על כן הוא שמח ומאושר בחלקו ואינו מקנא.

עין טובה: אדם טוב עין הוא אדם הרואה את העולם כמקום טוב ואת האנשים כולם כטובים. הוא תמיד מחפש ומוצא את הטוב שבכל דבר ומתעלם מן הרע. הוא מפרגן לאחרים, מברך אותם ברוחב לב ושמח בשמחתם. עין טובה היא תכונה שעוקרת את הרע.

חשוב מאוד לרכוש את העין הטובה, להתרגל להשתמש בה ובכל הזדמנות לדון לכף זכות. גם אם איננו מכירים את האדם, אם ראינו אותו עושה דבר מה או שמענו עליו דבר מה, נחפש צד של זכות במעשה, וכך נרכוש לעצמנו עין טובה.עין טובה היא דרך חיים. היא המתנה היקרה ביותר שביכולתנו להעניק לילדינו. מגיל אפס נראה להם דוגמה אישית של עין טובה, של חיפוש הטוב בכל דבר.

נזכיר לעצמנו ולהם כי בכל אדם יש נשמה וכי גם אם הוא עשה מעשה לא ראוי – יש לרחם עליו. כאשר מישהי פגעה בבני, אמרתי לו: "היא מסכנה, היא אינה יודעת שזה אסור ושזה פוגע, אילו היו מלמדים אותה היא בוודאי לא הייתה עושה זאת, ואולי היא סובלת ממשהו".

נחנך אותם גם שלא ללעוג חלילה לילדים חריגים או דוחים. נשנן להם כי עלינו לכבד כל אחד, כפי שהוא.

אם נתרגל ונרגיל את ילדינו לראות טוב, להתבונן בעולם במבט חיובי, נגדל דור של טובי עין, שעליהם נאמר: "טוב עין הוא יבורך" (משלי כב ט).

מעשה נפלא המעיד על דרגה גבוהה של עין טובה התרחש באנגליה: מול מאפייה יהודית נפתחה מאפייה יהודית נוספת. למרבה הפלא, לא רק שבעל המאפייה הוותיקה לא קינא בבעל המאפייה החדשה ולא טען כי הוא משיג את גבולו, הוא אף הגיע אל המאפייה החדשה, בירך את בעליה בהצלחה והעניק להם מתכונים ממתכוניו.

מהעין הטובה האדם רק ירוויח. הוא יהיה רגוע, שמח וקרוב להשם. הוא יתאושש במהירות מנפילות, הוא יתמודד בקלות יחסית עם קשיים, וגם כאשר יקרה לו דבר מה לא נעים הוא יתנחם בכפרת עוונותיו ויתמקד בטוב. הוא יזכה גם לשפע משמים, כי ככל שאדם רוצה בטובת הזולת כך הקדוש ברוך הוא מעניק לו הצלחה.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך